تبلیغات
Davood Shahidi - پاسخ های استاد داوود شهیدی به پرسش ها و تردید های یک رهرو جوان ـ بخش چهارم

پاسخ های استاد داوود شهیدی به پرسش ها و تردید های یک رهرو جوان ـ بخش چهارم

" آ " یک علامت است و حرف است و شاید تنها یک حالت تردید را در زبان انگلیسی بگوید که برای مثال داری یادت می آید و می گوئی " ٱ‌‌ آ آ آ‌ آآآآآ ... " که نشان بدهی که داری یک کلمه را به خاطر می آوری و ... باری و حرف " ب "، که بازهم این حرف و علامت است که لب ها را به هم می فشاری و شاید نوعی بیان لب ورچیدن باشد و بس.

ولی " ٱ " و " ب " در کنار هم یک تآویل ذهنی را به دنبال دارد و به ناگاه در ذهن شما جریان آب و مفهوم آب را احساس می کنید. و یا با تکرار " ب " + " ا " که می شود " بابا " که حس پدر و مادر و خاطره ها و نوستالژی ها را تداعی می کند.

و اما در مورد هنر کارتون، ما چیزی داریم و یا نماد تصویری و یا شکل گرافیکی که اسمش بالون حرف است و وقتی به صورت پرسوناژ چسبانده شود، اینطور تعبیر می شود که پرسوناژ دارد حرف می زند و حال ...

نگاه می کنیم و می بینیم که کلمات در هر جای صفحه که نوشته شوند، آن معنی را که اگر در بالون حرف قرار گیرند را ندارند. و من به ناچار می افزایم که کاریکاتور هنر خطوط دروغین و یا نمادین است و اگر هر هنری را بر مبنی علم نشانه شناسی تعبیر نکنیم،‌ ناگزیر هستیم که کاریکاتور را هنری تعریف شده بر مبنی علم نشانه شناسی بدانیم

بازهم اشاره می کنم که اگر آب در ذهن مفهوم می شود با اثر بصری کلمه " آب "، تشابه قطعی دارد با نظریه انعکاس پاولف که غذا در شکم سگ، اسید ترشح می کند و بعد صدای زنگ هم به عنوان نشانه زمان غذا خوردن، همان کار را می کند و همان تآثیر فیزیکی را اعمال می کند. و خلق احساس گرسنگی یا شیمی محض تبدیل‌ می شود به احساس و یا عامل ذهنی و یا مفهوم و معنی، اما در دنیای ذهنی جانور و می افزایم که انسان هم یک جانور تکامل یافته و ابزارساز است و در او هم تنها مغر و سیستم عصبی است که دنیای ذهنی اعم از شعور و احساس و عاطفه را خلق می کند و یا مدیریت می کند.

باید اضافه کنم که توانائی های مغزی و در نتیجه ابعاد جهان ذهنی انسان از جانور بیشتر و بسیار پیچیده تر و گسترده ترست و در ادامه  درک فرد انسانی از مسائل کامل تر است ولی همه باور داریم و می دانیم و می شنویم از تآثیر رنگ و ریتم و موسیقی بر احساس حیوانات و جانوران،‌ که می دانیم که به طور قطع جسمانی هستند و روح ندارند.

و اگر هنر بر انسان تآثیر عمیق تر می گذارد، به دلیل اینست که ذهن انسان قابلیت پذیرش بیشتر دارد و ... این ها همه دلیل این امر بدیهی است که هنر امری اجتماعی است و ریشه های زمینی دارد و اگرچند در امور جادوئی شکل گرفت که من آن را ضمیر ناخودآگاه جمعی و جهان روانی و اسپریچوئل ذهنیت انسانی می خوانم، هنر امری این جهانی است و بر مبنی علم نشانه شناسی تبیین می شود و انسان هم موجود این جهانی است.




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.