تبلیغات
Davood Shahidi - یاد داشتی از روی اتفاق بر یک نمایشگاه!

یاد داشتی از روی اتفاق بر یک نمایشگاه!

یادداشتی از روی اتفاق، بر یک نمایشگاه!

از: داوود شهیدی

به بهانهء نمایشگاه اخیر خانه کاریکاتور ایران

 

اینکه چرا می گویم از روی اتفاق، از این رو است که بر خلاف همیشه، این بار خیلی دیر هنگام به من اطلاع داده شد. و حتی خبر دهنده هم که منشی خانه کاریکاتور بود به شرایط فورس ماژور؟؟ برقراری نمایشگاه اشاره کرد و اینست که به ناگزیر خیلی دیروقت با من تماس گرفته است و من با تآکید روی همین موضوع! و اینکه فردا، یا یکشنبه 17 مرداد، باید برای انجام کارهای اداری مربوط به فعالیت های نظارت ساختمانی ام، در حوالی تهران باشم و نمی توانم که آنهم ساعت ده صبح در آنجا باشم از حضورم برای مراسم گشایش عذر خواستم. ولی در هر حال من به عنوان یک پیشکسوت کاریکاتور ایران و آنهم در محور فرهنگی و روشنفکری، خود را موظف می دانم که نمایشگاه ها را پی گیری کنم و این بود که فردای روز یکشنبه به نمایشگاه رفتم و در سکوت و خلوت روزهای عادی توانستم  با حوصله و دقت کار ها را بببینم.

اگرچند من در نهایت برای این دوستان جوان، عبارات: " موفق و مؤید باشید!" را در یادنامه نمایشگاهشان نوشتم و برایشان موفقیت آرزو کردم ولی بگمان من در یک بررسی کارشناسی هنری ارزش چندانی را نه از نظر کار طراحی خوب و یا خلق یکدستی در تکنیک رنگ آمیزی و فرم و فیگور و یا حتی در زمینه ارائه طنز ترسیمی هماهنگ و همسان با نحوه خلق اثرو... و ... را نتوانسته بودند که ارائه دهند، که من به حساب جوانی و نا کار آمدی ایشان و روحیه نه چندان حرفه ای و عدم تجربه کار ژورنالیستی و همچنین مشخصهء تازه کار و خام و آماتور کارهای ایشان، می گذارم و می گذرم ولی من به ناچار باید به مواردی اشاره کنم: و آن اصطلاح پرطمطراق و کمی غیرطبیعی " سه هنرمند افتخار آفرین کارتون ایران" است که عنوان نمایشگاه یدک می کشد، که یا اشارتی به جوایزی است که ایشان دریافت کرده اند که عمومآ نه در فستیوال های نام دار و بلکه در برخی فستیوال های نا مآنوس و نامطلوب وطنی است که به طور واضح و غیرقابل انکار دارای رنگ و بوی به اصطلاح پروپاگاندائیستیک برخی جناح های تندرو و شاید غیرقابل کنترل است.

من به جمله مشهور جیمز جویس بسیار اعتقاد دارم که می گوید: " ارزش در هنر، خلاقیت است و بس! " و من بر گفته او می افزایم که اگر چند هنر بنا به تعریف، فرهنگ است و نه پروپاگاندا که کار گروه همشکل و همسان کارگران و تکنیسین هائی است تحت الامر، و نه هنرمندان مستقل و خلاق –. و اما می افزایم که کار طرح پروپاگاندا هم به هرحال هوشمندی و کارآمدی می خواهد و برای مثال نمایش های مشهور سیاسی نظامی از قبیل تبلیغات هیتلری و نازیستی و یا استالینیستی داری شکوه نمایشی و جذابیت است و اضافه می کنم که به امرالیقین اگر هنر بر مبنی خلاقیت است که تعریف می شود، پروپاگاندا نیز یک کار فنی و نمایشی است بر مبنی جذابیت! و من نمی دانم که چرا در برخی از این فستیوال های وطنی که مذکور افتاد، توده های تماشاچیان نه می آیند و نه کاتالوگ های سنگین و رنگین این فستیوال ها را می خرند و نه حتی به شکل هدیه مجانی و پخش خیرات و ممرات هم با خود می برند و فقط کار رفتگران را می افزایند که باید آن ها را از محوطه جمع آوری کنند و باز پس آورده و تلنبار کنند.




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.